Secretaría General

Embroidered logo of the Court of Auditors

Powers:

The General Secretariat performs the functions leading to the proper exercise of governmental powers of the President of the Court, the Plenum and the Management Board in all matters relating to the Court of Auditors the internal system.

The General Secretariat is vested with the powers of management, processing, documentation and registration of matters within the competence of the President, the Plenum and the Management Board. The Secretary-General shall act as Secretary of the Plenum and the Management Board, with the right to speak but not to vote.

Election and composition:

The Secretary-General is elected and removed freely by the Plenum at the proposal of the Management Board. The Secretary-General must be elected from among civil servants belonging to the Senior Bodies of the Court of Auditors or the Senior Bodies of the Public Administration and Social Security serving in the Court of Auditors, going into special services.

The General Secretariat is organized into administrative units necessary to deal with the processing of claims and management of general and governmental affairs and staff at the service of the Court of Auditors; it also addresses economic and budgetary matters, inspection and operation of the services thereof, purchasing and procurement, information technology and data processing, as well as General Registry, General Archive and Library of the Court.

Management and Administrative Modernization and Electronic Administration Promotion Unit depend on the General Secretariat of the Court of Auditors.

 

Secretaria General del Tribunal de Cuentas: Ilma. Sra. Doña Esther Riquelme Mas

Nombramiento: Acuerdo del Pleno del Tribunal de Cuentas, adoptado en sesión de 27 de julio de 2018. (BOE núm. 186, de 2 de agosto de 2018)

Esther Riquelme Más es licenciada en Derecho por la Universidad Pontificia de Comillas (ICADE).

Ingresó por oposición en el Cuerpo Superior de Letrados del Tribunal de Cuentas en 1994. Desde entonces ha desarrollado su carrera profesional en diversos Departamentos de la Sección de Fiscalización del Tribunal así como en la Presidencia de esta Institución.

En los distintos puestos que ha ocupado ha realizado labores de asesoramiento jurídico y de elaboración de informes, dictámenes y estudios de tal naturaleza. Asimismo, ha dirigido actuaciones fiscalizadoras, fundamentalmente, vinculadas al análisis y examen de expedientes contractuales de entidades públicas.

Como Subdirectora Jefe de la Asesoría Jurídica del Departamento de Entidades Locales, puesto que ha ocupado desde septiembre de 2012 hasta que ha sido nombrada Secretaria General del Tribunal de Cuentas, ha participado en la gestión de la Plataforma de Rendición de Cuentas de las Entidades Locales, mediante el diseño y estructuración de las bases para la implementación de los sucesivos desarrollos de las aplicaciones para la remisión de relaciones y expedientes de contratación de las entidades locales.

También ha colaborado activamente en los trabajos preparatorios de las reuniones de la Comisión de Coordinación en el ámbito local del Tribunal de Cuentas y los Órganos de Control Externo de las Comunidades Autónomas y de la Comisión de la Plataforma de Rendición de Cuentas de las Entidades Locales, presididas por la Consejera del Departamento de Entidades Locales, participando como asistente técnico en las reuniones de las mismas.

Ha intervenido como ponente en diversos cursos y seminarios sobre materias relacionadas con la actividad fiscalizadora del Tribunal de Cuentas, en sus aspectos conceptuales y organizativos.